Lokale OCR herkenningsregel aanmaken

Een gebruiker met de rol 'Backoffice' kan in een domein een document herkenningsregel aanmaken op basis van OCR data die gevonden wordt in een document.
OCR staat voor Optical Character Recognition of in het Nederlands, optische tekenherkenning (het uitlezen van tekst uit een afbeelding).


Rechtsboven in het boekingsscherm van een document in Yuki vind je in de vaste sectie 'Document' de 'OCR details' en de 'OCR match rules' (OCR herkenningsregels).



LET OP!
Alleen een gebruiker met de rol 'Backoffice' kan in een domein lokale OCR herkenningsregels aanmaken.


Om een OCR herkenningsregel aan te maken doorloop je de volgende stappen:
  • Klik rechts in het boekingsscherm op 'OCR details', Yuki toont nu de gevonden OCR tekst in het document.



  • Zoek een unieke tekstregel en kopieer deze tekst vervolgens volledig
  • Sluit het OCR tekst scherm
  • Klik nu rechts in je scherm op 'OCR match rules'. 
    In het nu geopende scherm maak je de werkelijke OCR herkenningsregel aan voor het desbetreffende document.



  • Klik linksboven in je scherm op de knop 'Open een nieuwe kaart'.



  • Je plakt nu links in scherm onder 'Criteria' de gekopieerde tekst in het eerste OCR data veld 'OCR data 1'.
  • Vervolgens geef je rechts in je scherm onder 'Resultaat' aan om wat voor soort document het gaat en aan welke relatie dit moet worden gekoppeld. 



  • Klik op de knop 'Bewaren'.
Indien de door Yuki gevonden OCR gegevens in het document overeenkomen met de ingevoerde OCR data in de OCR herkenningsregel zal het gekozen resultaat in het document worden toegepast. De documentsoort zal worden aangepast en het document zal worden gekoppeld aan de ingevoerde  relatie.

LET OP!
Ook de standaardwaarden van de relatie (bij documentsoort 'Inkoopfactuur' of 'Verkoopfactuur') zullen automatisch worden ingevuld. 



Criteria

De overige velden worden als EN-EN criteria toegepast. Het invoeren van meerdere criteria zal het resultaat uit de OCR herkenningsregel dus verkleinen.

OCR data 1/2/3

In de OCR data velden kunnen criteria ingevoerd worden waarmee bepaald wordt of het document in aanmerking komt voor de herkenningsregel.
Gebruik de gehele regel van de gevonden data in de OCR details. Laat dus geen gegevens weg die in de gehele regel worden gevonden.

KvK-nummer

In dit veld is het mogelijk een KvK-nummer als criteria mee te geven. 

Btw-nummer

In dit veld is het mogelijk een btw-nummer als criteria mee te geven. 

Website

In dit veld is het mogelijk een website als criteria mee te geven.

IBAN

In dit veld is het mogelijk een IBAN als criteria mee te geven.

Prioriteit

Door de prioriteit in te stellen is het mogelijk bepaalde herkenningsregels voorrang te geven op andere herkenningsregels bijvoorbeeld als er gebruik wordt gemaakt van meerdere herkenningsregels met gedeeltelijk dezelfde data criteria.



Resultaat

Documentsoort

Er moet één van de zes documentsoorten gekozen worden als resultaat van de herkenningsregel. De beschikbare documentsoorten zijn: 
  • Inkoopfactuur 
  • Verkoopfactuur 
  • Bankafschrift 
  • Salarisstrook 
  • Aangifte loonheffing 
  • Declaratie. 


Relatie

Als hier een relatie wordt geselecteerd dan wordt het document gekoppeld aan de ingevoerde relatie. 


Dossier

Door hier een dossiercode in te vullen kan het document automatisch worden toegewezen aan het desbetreffende dossier.



Zie ook: