Klantenlisting

Deze helptekst is uitsluitend van toepassing op Belgische domeinen.

Bij Intervat moet de klantenlisting jaarlijks worden ingediend, en dit uiterlijk op 31 maart.
Deze listing kan rechtstreeks worden geëxporteerd vanuit Yuki.

Stap 1.  Vooraf aangeven of de klant al dan niet in de klantenlisting hoort


Bij het inboeken van de verkoopfactuur kan de btw nummer van de klant meteen worden ingevoerd indien beschikbaar. Is deze gekend en ingevuld, komt die automatisch bij in de lijst van de klantenlisting. Is deze niet gekend, maar is er zekerheid dat deze klant btw-plichtig is, kan dit met een vinkje worden aangegeven zoals hieronder getoond (vak enkel zichtbaar wanneer het btw-veld leeg is). Dit is opgezet voor de controle van de klantenlisting, waar de ontbrekende gegevens alsnog kunnen worden aangevuld.


Hetzelfde principe kan worden toegepast vanuit de klantenfiche.

Stap 2.  Controleren van de klantenlisting


De klantenlisting is bereikbaar vanuit het overzicht van de btw aangiften van het domein. 



De controle of het overzicht compleet is, is drieledig:


a. Alle btw-plichtige klanten: dit is het finale overzicht van de klantenlisting
b. Alle btw-plichtige klanten zonder btw-nummer: dit zijn de klanten die werden aangevinkt (Stap 1) als btw-plichtig waarvan de btw-nummer nog moet worden aangevuld
c. alle niet btw-plichtige klanten: hier kan worden nagekeken of er geen klanten foutief werden opgezet als particulier


Stap 3.  Indienen van de klantenlisting


Wanneer de lijst van alle btw-plichtige klanten volledig is (2.a) , kan de klantenlisting worden geëxporteerd om meteen in Intervat in te geven.

Bewaar het bestand op het bureaublad of in de download folder.  Ga vervolgens naar Intervat om het bestand in te dienen.


Verzamellijsten

Momenteel is het nog niet mogelijk om verzamelbestanden van de klantenlisting van meerdere bedrijven te maken. We verwachten dat deze functionaliteit vanaf 2016 beschikbaar zal zijn.


ZIE OOK


Comments