Documentatie‎ > ‎

Volledigheid van de verkoop

Volledigheid
Om de administratie in Yuki zo volledig mogelijk te houden, wordt een analyse uitgevoerd om te bepalen of alle facturen aanwezig zijn. Dit wordt gedaan op basis van de openstaande transacties: alle betalingen waar geen factuur bij gevonden kon worden, worden op een lijst geplaatst. Dagelijks wordt deze controle uitgevoerd. Als daar aanleiding toe is, wordt het resultaat zichtbaar gemaakt in de Yuki Postbus. Het is raadzaam deze regelmatig te bekijken en actie te ondernemen om de administratie zo compleet mogelijk te maken.

Rapport

Het rapport zal in de postbus van het domein verschijnen. Hierin worden de volgende zaken weergegeven:
  • Openstaande betalingen waarbij geen factuur is gevonden
  • Openstaande betalingen gegroepeerd per contact
  • Het saldo per contact, opgebouwd uit openstaande betalingen en facturen
  • Acties om per betaling aan te geven wat er met deze betaling moet gebeuren 
De zaken die aandacht behoeven worden aangegeven met een groene regel.

Acties

Om te reageren op deze lijst en Yuki te helpen je administratie te completeren, ga je als volgt te werk:

  • Aan het einde van elke regel verschijnt een klein icoontje.
Afbeelding toevoegen

  • Klik op dat icoontje om de keuzemogelijkheden op te roepen. 
Afbeelding toevoegen

Verschillende mogelijkheden

  • Je hebt de factuur nog. Selecteer deze optie en de regel wordt lichtgrijs. Yuki weet dan dat de factuur er binnenkort aankomt.
  • Je hebt de factuur (of het bonnetje) niet meer. Klik dan op de tweede regel. Er verschijnt een van de volgende mogelijkheden:
    • er wordt een voorstelboeking getoond die je alleen hoeft te bevestigen.
    • er wordt een scherm getoond waarin de juiste grootboekrekening, relatie en btw-code kunnen worden geselecteerd.
  • Indien je het niet weet, klik je op "Ik weet het niet of heb een opmerking", waarop een scherm verschijnt waarin je eventueel nog extra informatie kunt geven over de betaling zodat Yuki deze direct in de omzet kan boeken. Volg verder de instructie in dat venster.
  • Overige redenen. Mocht één van bovenstaande keuzes niet passend zijn, klik dan op de laatste regel in het venster. Je krijgt dan de mogelijkheid om toelichting te geven. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de factuur wel al in Yuki zit, echter op een andere manier geboekt is. 


Overige aandachtspunten

Yuki maakt verschillende rapporten aan om te kijken of jouw boekhouding compleet is en of er nog zaken zijn die actie vereisen:
  1. Digitale post
  2. Onverwerkte documenten
  3. Volledigheidsrapportage voor de bank
  4. Volledigheid van de Inkoop
  5. Vraagposten
Comments