Documentatie‎ > ‎

Volledigheid van de inkoopfacturen

Voor een volledige administratie controleert Yuki of alle facturen en bonnetjes aanwezig zijn. Dit wordt gedaan op basis van de openstaande betalingen: alle betalingen waar geen factuur bij gevonden kon worden, worden op een lijst geplaatst. Dagelijks wordt deze controle uitgevoerd. Als daar aanleiding toe is, wordt het resultaat zichtbaar gemaakt in de
Yuki Postbus. Het is raadzaam deze regelmatig te bekijken en actie te ondernemen om de administratie zo compleet mogelijk te maken. Je kunt de lijst met posten waar mogelijk een factuur of bonnetje bij ontbreekt zelf bewerken. Alle betalingen waar geen factuur of bon bij gevonden is zijn groen. Als achtergrond informatie worden de facturen en bonnen in grijs getoond. 


Rapport 

Het rapport zal in de postbus van het domein verschijnen. Hierin worden de volgende zaken weergegeven:
  • Openstaande betalingen waarbij geen factuur is gevonden 
  • Openstaande betalingen gegroepeerd per contact 
  • Het saldo per contact, opgebouwd uit openstaande betalingen en facturen 
  • Acties om per betaling aan te geven wat er met deze betaling moet gebeuren De zaken die aandacht behoeven worden aangegeven met een groene regel. 


Acties

Om te reageren op deze lijst en Yuki te helpen je administratie te completeren ga je als volgt te werk:

  • Aan het einde van elke regel verschijnt een klein icoontje.
Afbeelding toevoegen


  • Klik op dat icoontje om de keuzemogelijkheden op te roepen.
Afbeelding toevoegen



Er zijn dus verschillende mogelijkheden:

  • Je hebt de factuur (of het bonnetje) nog. Klik op de eerste regel in het venster. De regel wordt lichtgrijs. Yuki weet dan dat de factuur er binnenkort aankomt.

  • Je hebt de factuur (of het bonnetje) niet meer.. Klik dan op de tweede regel. Er verschijnt één van de volgende mogelijkheden:
    - er wordt een voorstel boeking getoond die je alleen hoeft te bevestigen.

    - er wordt een scherm getoond waarin de juiste grootboekrekening, relatie en btw-code kunnen worden geselecteerd.
  • Indien je het niet weet klik je op "Ik weet het niet of heb een opmerking", waarop een scherm verschijnt waarin je eventueel nog extra informatie kunt geven over de betaling zodat Yuki deze direct in de omzet of kosten kan boeken. Bijvoorbeeld: "Betreft software die ik via internet gekocht heb. Er zat geen btw op."
  • Het betreft een privé uitgave (enkel bij uitgaande betalingen). In dat geval heeft het geen zin de factuur aan te leveren. Klik op de derde regel in het venster en geef indien nodig aan ten laste van wiens rekening de uitgave geboekt mag worden.
  • Overige redenen. Mocht één van bovenstaande keuzes niet passend zijn, klik dan op de laatste regel in het venster. Je krijgt dan de mogelijkheid om toelichting te geven. Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de factuur wel al in Yuki zit, echter geboekt is bij een andere leverancier.


Vraag afhandelen

Als je zo alle regels doorlopen hebt en de benodigde acties hebt aangegeven, kun je terug gaan naar de oorspronkeleijk vraag waaraan de lijst hing door op het zwarte kruisje rechtsboven het overzicht te klikken. 

Dezelfde lijst verschijnt weer. Achter elke betaling waarvan je de factuur nog moet aanleveren staat nu een icoontje. Dit is om je te helpen welke documenten je nog moet aanleveren. 

Afbeelding toevoegen

Nadat je alle documenten hebt aangeleverd, kun je de vraag op "afgehandeld" zetten.
Comments