Definitief maken van SEPA incassobestand
Het Concept SEPA incassobestand is nu klaar voor verwerking.
Je hebt nu drie mogelijkheden:
- Definitief maken: Om het Concept SEPA bestand definitief te maken klik je op de knop 'Maak definitief'. De volgende melding verschijnt in je scherm:

- Klik op de knop 'Download' om het incassobestand te bewaren op je computer (meestal in directory 'Downloads').
Het definitieve SEPA bestand vind je altijd terug door te klikken op de knop 'HIstorie', je ziet dan een overzicht van alle aangemaakte concept en definitieve incassobestanden.
- Als concept bewaren: Om de gegevens van het Concept SEPA bestand daadwerkelijk als een concept te bewaren klik je op de knop 'Bewaren'. Je kunt de posten in het incassobestand dan nog wijzigen of verwijderen.
- Verwijderen: Om het Concept SEPA bestand definitief te verwijderen klik je op de knop 'verwijderen'. Alle te incasseren posten worden weer in het overzicht 'Nog te incasseren' teruggezet.
LET OP!
De meeste banken accepteren alleen incassobestanden met uitvoeringsdatums die niet ouder zijn dan vijf dagen en niet nieuwer dan dertig dagen. Let hierop bij het definitief maken van het SEPA betaalbestand.
Boeking definitief incassobestand
Indien bij je bankrekening in Yuki de optie´Verdicht incassobestand' is geactiveerd wordt er van het definitieve SEPA incassobestand automatisch een memoriaalboeking aangemaakt.
Is deze optie niet geactiveerd (dus onverdicht betaalbestand) dan wordt er alleen een memoriaalboeking aangemaakt als er één of meer facturen met betalingskorting aanwezig zijn.
Door te klikken op de memoriaalboeking in het definitieve incassobestand kun je de memoriaalboeking bekijken.
Onverdicht incassobestand
Maak je gebruik van een onverdicht incassobestand (één regel per incasso) dan zal Yuki geen memoriaalboeking aanmaken. Alle te incasseren bedragen (facturen) blijven open staan. De facturen staan nog steeds in het overzicht 'Onderweg'.
Na verwerking van het incassobestand door de bank moet het geüploade bankbestand (met incasso's) in Yuki gematcht worden met de openstaande facturen.
LET OP!
Wanneer de bankrekening in Yuki' op 'Verdicht' wordt gezet verschijnt in alle onverdichte definitieve incassobestanden de knop 'Maak een memoriaalboeking aan om de facturen af te boeken'.
Verdicht incassobestand
Wordt er gebruik gemaakt van een verdicht incassobestand (één regel voor incasso van alle facturen) dan zal Yuki een memoriaalboeking aanmaken om deze regel te boeken op grootboekrekening '23000 Betalingen onderweg'. Alle openstaande bedragen (facturen) worden aangemerkt als 'Geïncasseerd' en staan dus niet meer in het overzicht 'Onderweg'.
Na de verwerking van het incassobestand door de bank moet het geüploade bankbestand (met één regel) in Yuki gematcht worden met de regel op grootboekrekening '23000 Betalingen onderweg'.
LET OP!
Voor elke uitvoerdatum (batch) in het definitieve SEPA incassobestand wordt een aparte regel aangemaakt.
Versturen van SEPA incassobestand naar bank
Nadat je het SEPA bestand definitief hebt gemaakt (en tijdelijk hebt opgeslagen op je computer) moet je het nog 'versturen' naar je bank en het daar ook autoriseren.
LET OP!
Er zitten in Yuki twee werkdagen tussen de aanleverdatum (verwerkingsdatum) en de uitvoerdatum (incasso datum) bij algemene of bedrijfsmachtigingen ongeacht of de machtiging al eerder is gebruikt.
De uitvoerdatum kan indien gewenst handmatig in het SEPA incassobestand worden gewijzigd.
De meeste banken hebben in hun Internetbankieren website een functie om het bestand te 'Uploaden'. Nadat je het incassobestand hebt geüpload, wordt door de bank bekeken of het verwerkt kan worden. Als alles goed gaat krijg je de vraag om met een code of wachtwoord de definitieve verwerking door de bank goed te keuren.
Lukt het om de een of andere reden niet om het bestand te laten verwerken door de bank dan kun je de lijst met aangemaakte incassobestanden ('Historie') openen. Verwijder hier het SEPA incassobestand zodat de facturen weer teruggezet worden in de lijst 'Nog te incasseren'.
Beheren van storno's
Klik links in je scherm op 'Storno's.
In het overzicht Storno's worden de facturen weergegeven waarvan het bedrag is gestorneerd uit het incassobestand.
Indien een incasso door de bank of een klant wordt gestorneerd wordt er in de banktransactie een foutmelding gegeven. De foutmelding geeft informatie over de oorzaak en de te nemen vervolgactie: