Documentatie‎ > ‎

Prijsafspraken met klanten (prijsovereenkomsten)

Prijsafspraken met klanten (prijsovereenkomsten)

PRIJSLIJSTEN worden gebruikt om prijsstructuren voor groepen gebruikers vast te leggen en de btw te sturen. Prijsafspraken kun je gebruiken om individuele prijsafspraken met je klant vast te leggen. Hoe leg je die vast?

De eenvoudigste manier om prijsafspraken vast te leggen, is tijdens het invoeren van facturen. Indien je tijdens de invoer van een factuur voor de klant de prijs van een artikel wijzigt (afwijkend van de prijslijst) en je de regel bewaart, wordt je gevraagd of je ook voor de volgende keer die prijs voor dat artikel wilt gebruiken. Kies voor Ja om de prijsafspraak vast te leggen voor volgende facturen.

Je kunt ook handmatig prijsafspraken vastleggen. Ga naar de adreskaart van de klant (let op! Je kunt enkel prijsafspraken vastleggen bij bestaande klanten. Je moet er dus al eerder een factuur aan verstuurd hebben). Als de klantenkaart op je scherm verschijnt, zie je in het linkermenu de keuze "Prijsovereenkomsten". Klik hierop om alle bestaande prijsafspraken met de klant te tonen. Om een nieuwe prijsafspraak toe te voegen, klik je op Nieuw. De rest spreekt voor zich.

Pas bestaande prijsafspraken aan door op het icoontje aan het begin van de regel te klikken. Je kunt daar ook een bestaande prijsafspraak verwijderen.

Bekijken welke prijsafspraken er voor een artikel zijn gemaakt

Op de kaart van het artikel kun je zien of er specifieke prijsafspraken met klanten zijn gemaakt. Ook kun je in de lijst 'prijsovereenkomsten' alle gemaakte prijsafspraken zien (boekhouding/verkoop/prijsovereenkomsten).

Zie ook

Comments