Documentatie‎ > ‎

Hoe maak ik een fiscale eenheid aan?

Binnen Yuki is het mogelijk om de btw-aangifte te consolideren en te verzenden via een fiscale eenheid. Een fiscale eenheid bestaat uit verschillende fiscale eenheid onderdelen.


Een fiscale eenheid kan alleen worden ingesteld door een gebruiker met de rol 'Backoffice'.

Van de Belastingdienst krijgt men een uniek btw-nummer waarmee een aangifte voor een fiscale eenheid gedaan kan worden. De individuele aangiftes van de onderdelen worden geconsolideerd en verstuurd. In Yuki wordt echter één van de administraties aangewezen als 'hoofdadministratie'. De aangiftes van de fiscale eenheid onderdelen worden overgeboekt naar deze 'hoofdadministratie'. Deze hoofdadministratie noemen we verder de fiscale eenheid.


LET OP!
De instellingen voor de fiscale eenheid hebben alleen invloed op de lopende btw-aangiften. Yuki klanten zien nergens de instellingen voor BTW-nummer en datum. Het is dus mogelijk een startdatum in te geven voor een fiscale eenheid die niet overeenkomt met de werkelijke startdatum fiscale eenheid (wanneer we bijvoorbeeld beginnen met de boekhouding vanaf 2011, terwijl de fiscale eenheid al in 2010 was opgericht).



Fiscale eenheid instellen in Yuki


Het instellen van een fiscale eenheid gaat als volgt:
  • Klik linksboven in je scherm op het logo en vervolgens op de link 'Mijn domein'. 
  • Klik rechtsboven in je scherm op de knop 'Fiscale eenheid'.




  • Klik op > voor de administratie die dient als fiscale eenheid. in de meeste gevallen is dit de holdingmaatschappij in een domein.




  • Bij deze fiscale eenheid wordt de startdatum en het btw-nummer van de fiscale eenheid ingevuld. De startdatum is de datum waarop de fiscale eenheid actief is. Als btw-nummer wordt het btw-nummer ingevuld waarmee het onderdeel bij de Belastingdienst geregistreerd staat als fiscale eenheid. In veel gevallen is dit een volgnummer van het btw-nummer bijvoorbeeld 'NL123456782B03'.




  • Klik daarna op de knop 'Bewaren'. Je komt nu in het volgende scherm:




  • Klik weer op > voor de administratie die dient als fiscale eenheid om de onderdelen te gaan koppelen. 




  • Klik bovenin je scherm op de knop 'Administratie toevoegen' om een onderdeel aan de fiscale eenheid toe te voegen. Herhaal dit voor alle onderdelen die moeten worden toegevoegd.




  • Klik op de knop 'Bewaren' wanneer de fiscale eenheid volledig is geconfigureerd.
  • De fiscale eenheid is is nu volledig geconfigureerd. Voor de onderdelen moeten gegevens (zoals startdatum en btw-nummer) worden ingevuld.




    LET OP!
    Voor een onderdeel waarbij geen startdatum en btw-nummer is ingevuld kan de btw-aangifte niet worden geboekt naar de fiscale éénheid.


Btw-aangifte bestaat reeds

Wanneer er voor de fiscale eenheid of de fiscale eenheid onderdelen al afgesloten aangiftes bestaan ná de startdatum van de fiscale eenheid krijg je een foutmelding te zien. Om nu alsnog een fiscale eenheid aan te maken ga je als volgt te werk:
  • Open de afgesloten btw-aangiftes van de fiscale eenheid en van de onderdelen
  • Maak deze aangiftes leeg met behulp van de knop leegmaken knop
  • Stel de fiscale eenheid in zoals hierboven beschreven
  • Sluit de aangiftes opnieuw af door ze over te boeken voor de onderdelen en af te sluiten voor de fiscale eenheid.


Zie ook: