Documentatie‎ > ‎

Gebruikers toevoegen aan of verwijderen uit domein

Lees de onderstaande helppagina of bekijk de video 'Een gebruiker in een domein aanmaken'!


https://vimeo.com/201630527


Alleen wanneer je een eigen ondernemerslicentie (Yuki voor ondernemers) hebt mag je zelf in Yuki gebruikers toevoegen die toegang hebben tot je domein. Hier zijn per extra gebruiker (met rol óf werknemer) echter wel kosten aan verbonden. 

LET OP!
Als een administratie- of accountantskantoor voor haar klanten de administratie voert in Yuki via een partner portaal dan kan er maximaal maar 1 gebruiker worden toegevoegd aan het domein.

Daarnaast maakt een administratie- of accountantskantoor ook haar eigen medewerkers aan als gebruikers binnen het portaal. Deze medewerkers zijn super users die behalve toegang tot de domeinen (met één of meer administraties) ook diverse vakmatige gereedschappen tot hun beschikking hebben.


Wie kan er gebruikers aanmaken of verwijderen?


De volgende gebruikers kunnen één of meer gebruikers in een domein aanmaken of verwijderen:
  • De eigenaar van het domein
  • Gebruikers met de rol 'Directie'
  • De externe accountant (enkel vanuit de accountancy portal).

 


Hoe maak ik een gebruiker aan?


Zo maak je een gebruiker aan:
  • Klik linksboven op het bedrijfslogo of de domeinnaam en klik vervolgens op 'Mijn Domein'. 
  • Klik bovenin je scherm op de knop '+ Gebruiker'



    Het volgende scherm wordt geopend:




  • Naam: Selecteer een gebruiker uit je adresboek of voer de volledige naam van de nieuwe gebruiker in.
  • E-mailadres: Als het e-mailadres niet aanwezig is, voer dan het e-mailadres in van de nieuwe gebruiker.

    LET OP!
    Het e-mailadres wordt de login naam.

  • Rol: Bepaal of de gebruiker een extra rol moet hebben.
  • Taal: Selecteer de taal waarin de welkomstmail verstuurd moet worden.
  • Administratierechten: Als je meer dan één administratie hebt, kies dan tot welke administratie(s) de gebruiker toegang krijgt.
  • Stuur een persoonlijk bericht: Voer hier desgewenst een kort bericht voor de nieuwe gebruiker in.

    Geavanceerde instellingen
  • Standaard genereert Yuki een automatisch wachtwoord voor de nieuwe gebruiker.
    Als je dit uitschakelt, kun je zelf een wachtwoord invoeren en aangeven of de gebruiker zijn of haar wachtwoord moet wijzigen bij de eerste keer aanmelden of niet. Voor een uitgebreide beschrijving van de regels van een voldoende sterk wachtwoord zie Password policy en wijzigen wachtwoord of inlognaam.


     
  • Geef aan of je wel of geen e-mail bericht naar de nieuwe gebruiker wilt sturen, voer desgewenst een persoonlijk bericht in en klik op de knop 'Versturen'.

De nieuwe gebruiker ontvangt een e-mail met daarin zijn of haar inloggegevens.



Hoe verwijder ik een gebruiker?


Zo verwijder je een gebruiker:
  • Klik linksboven op het bedrijfslogo of de domeinnaam en klik vervolgens op 'Mijn Domein'. 
  • Klik bij de gebruiker met toegang tot dit domein op de knop 'Verwijderen' achter de gebruiker(s) die je wilt verwijderen uit het domein. 



    De volgende melding verschijnt in je scherm:




  • Klik op de knop 'OK' en de gebruiker is verwijderd uit het domein.


Wat is het verschil tussen gebruiker en werknemer?


LET OP!
Een werknemer is geen gebruiker en een gebruiker is geen werknemer. 

Als je een werknemer hebt aangemaakt moet je apart aangeven dat deze werknemer ook gebruiker is in een administratie of meerdere administraties. 
Dit onderscheid wordt gemaakt om een extra niveau in toegangsrechten te hebben én voor de afhandeling van de Rekening Courant personeel. 
Daarnaast moeten er werknemers in een administratie zijn aangemaakt om geüploade salarisstroken te kunnen verwerken in Yuki.

Alle werknemers zijn die personen waarbij je in de relatiekaart hebt aangegeven dat hij of zij een werknemer is. Alle gebruikers zijn die personen die je toegang verleent tot de administratie (domein) m.a.w. alle gebruikers van je administratie. 

Een externe accountant heeft daarom geen toegang tot documenten voor alle werknemers omdat hij of zij geen werknemer is.