Documentatie‎ > ‎

Gebruikers toevoegen

Gebruikers toevoegen in Yuki. Hoe doe je dat?

Je mag zelf in Yuki gebruikers toevoegen die toegang hebben tot je domein. Extra gebruikers zijn gratis. Je hoeft dus niet zoals bij de meeste online boekhoudpakketten extra per gebruiker te betalen. Je kan dus je accountant of adviseur of je werknemers zonder aarzeling toegang geven tot je domein.

Als een Administratie- of accountantskantoor voor haar klanten de administratie voert met het Yuki accountancy platform dan maakt zij haar medewerkers aan als gebruikers binnen haar portaal. Deze medewerkers zijn super users die behalve toegang tot de administraties hebben ook diverse vakmatige gereedschappen tot hun beschikking hebben.

Wie kan er gebruikers aanmaken?

De volgende gebruikers kunnen extra gebruikers aanmaken:
  • De eigenaar van het domein
  • Gebruikers met de rol 'Directie'
  • De externe accountant (enkel vanuit de accountantsportal)


Hoe maak ik een extra gebruiker aan

Zo maak je in no-time een extra gebruiker aan:

  1. Klik op het bedrijfslogo of de naam "logo" linksboven in je Yuki-scherm en kies dan in het dropdownmenu "Domein". 
  2. Kies in de taakbalk voor Gebruiker toevoegen
  3. Selecteer een gebruiker uit je adresboek of type de volledige naam van de nieuwe gebruiker in.
  4. Als het e-mailadres niet voorhanden is, vul het e-mailadres in van de nieuwe gebruiker. Dit wordt de login naam.
  5. Bepaal of de gebruiker een extra rol moet hebben.
  6. Als je meer dan één administratie hebt, kies dan tot welke administraties de gebruiker toegang krijgt
  7. Meeste gebruikers melden zich via Yuki. Maar het kan ook zijn dat je via zlogin of OpenId wilt inloggen. Als OpenID kun je bijvoorbeeld jouw Gmail-account gebruiken (bijv. "http://www.google.com/profiles/voornaam.achternaam" als voornaam.achternaam@gmail.com jouw email adres is).
  8. Extra beveiliging. Als je wilt dat je alleen kunt inloggen via een swekey, beveiligingsstick, moet je het ID van jou swekey ID invullen
  9. Je kunt ervoor kiezen dat Yuki een automatisch wachtwoord genereert. Als je dit uitzet, kun je zelf een wachtwoord invullen en aangeven of de gebruiker zijn wachtwoord moet wijzigen bij eerste keer aanmelden of niet. 
  10. Vink aan of je een email bericht naar de nieuwe gebruiker wil sturen, geef een korte tekst in en klik op de knop "Versturen"


Wat is verschil tussen gebruiker en werknemer?

Let op een werknemers is geen gebruiker en een gebruiker is geen werknemer. Als je een werknemers hebt aangemaakt moet je apart aangeven dat deze werknemer ook gebruiker is in een administratie of meerdere administraties. 
Dit onderscheid wordt gemaakt om een extra niveau in toegangsrechten te hebben en voor de afhandeling van de rekening courant personeel. Werknemers zijn ook nodig om de salarisstroken te kunnen verwerken.

Alle werknemers zijn die personen waarbij je bij de persoonsgegevens aangeeft dat hij of zij een werknemer is. Alle gebruikers zijn die personen die je toegang verleent tot de administratie (domein) m.a.w. alle gebruikers van uw administratie. Een externe accountant heeft daarom geen toegang tot documenten voor alle werknemers omdat hij of zij geen werknemer is.

Zie ook Hoe maak ik een nieuwe werknemer aan?

OpenID ondersteuning ontbreekt in de video (is later toegevoegd)

Zie ook

Comments